ماژیک سبز نایاب شد (نباید حتی یک اسکناس بدون شعار بماند)

۱۷ دي ماه روزي بود که از طرف بانک مرکزي آخرين مهلت تعويض اسکناسهاي شعار نوشته شده مي باشد از طرفي اين روز از سوي جنبش سبز روز ملي اسکناس نويسي نام گذاري شده است و اين در حالي است از سوي دولت ايران اعلام شده حدود ۸۰ میلیون قطعه اسكناس «مخدوش» در ایران در جریان است که تعداد زیادی از آنها توسط سبزها رونویسی یا مهر زده شده اند.

https://i1.wp.com/img98.com/images/yokpbr2phci3oste69.jpg

۹ دلیل برای اسکناس نویسی (جرس) :

پیشنهاد شعارنویسی بر روی اسکناس‌ها اولین بار در فضای اینترنت فارسی منتشر شد. این پیشنهاد به سرعت از جانب معترضان جدی گرفته شد و موج رسانه ای تازه ای از جانب معترضین بلند شد. حکومت در هفته‌ها و ماه‌های اول سعی کرد خود را نسبت به این رسانه جدید بی تفاوت جلوه دهد اما تاثیرگذاری این رسانه چنان گسترده بود که کمر انکارها و انکارکنندگان شکست و نمایندگان حکومت لب به اعتراض گشودند که اسکناس سرمایه ملی است و شعارنویسی بر روی آن جرم و شعارنویس مجرم محسوب می‌شود. به راستی این رسانه جدید چه ویژگی هایی دارد که حکومت را این چنین برآشفت و به تکاپو واداشت؟

اولین ویژگی اسکناس – این جوان ترین رسانه غیررسمی در دست معترضان – عمومی بودن آن است.

اسکناس ابزاری است که در دست تمام اقشار جامعه می‌چرخد؛ کودک و جوان و میانسال و کهنسال، فقیر و غنی، باسواد و بیسواد، بیکار و کارگر و کارمند و مدیر و کاسب و معلم و مهندس و پزشک، زن و مرد، شهری و روستایی، اصلاح طلب و اصولگرا، معترض و غیرمعترض، و خلاصه همه و همه، هر روز از اسکناس استفاده می‌کنند و عاملی موثر در چرخش آن در سطح جامعه هستند. به راستی کدام رسانۀ دیگر را می‌شناسید که چنین سطح دربرگیری بالایی داشته باشد؟ به جرات می‌توان گفت که صدا و سیما نیز چنین گستردگی مخاطبی ندارد.

دومین ویژگی اسکناس، غیرقابل حذف بودن آن است.


اسکناس ابزارِ داد و ستد است و دارای ارزش مادی می‌باشد؛ پس وقتی به دست کسی می‌رسد احتمال نابود کردن آن بسیار کم و در حد صفر است چراکه اگر کسی اسکناسی را نابود کند، دارایی خود را نابود کرده است. در این حالت اگر اسکناسی که روی آن شعارنویسی‌شده، به دست یکی از مخالفان جنبش مردمی بیافتد وی هیچ چاره ای جز دور کردن اسکناس از خود ندارد که همین مساله هم سرعت انتشار این رسانه را بیشتر می‌کند. حتی اگر دولت هم کمر به حذف این اسکناس‌های شعارنویسی‌شده ببندد، نمی‌تواند به موفقیتی دست پیدا کند چراکه جمع کردن تمام اسکناس‌های شعارنویسی‌شده، توسط سیستم بانکی کشور بسیار وقتگیر و البته غیرممکن است. ضمن اینکه حذف این اسکناسها و انتشار اسکناس‌های جدید مستلزم صرف وقت و هزینه دوچندانی برای دولت است. حال این رسانه را، از لحاظ قابل حذف بودن با سایر رسانه‌ها مقایسه کنید؛ اسکناس نه توقیف می‌شود، نه پارازیت پذیر است، نه فیلتر می‌شود، نه با رنگ پاک می‌شود، نه قابل سرکوب شدن است.

سومین ویژگی بارز اسکناس، در دسترس بودن است.

این رسانه از لحاظ امکان تولید در مقایسه با سایر رسانه ها، در دسترس ترین و ساده ترین رسانه است. شعارنویسی روی اسکناس و تبدیل این ابزار داد و ستد به یک رسانۀ غیررسمی به هیچ چیز احتیاج ندارد؛ نه به برق، نه به اینترنت، نه به سرور ماهواره، نه به دیش، نه به دستگاه تکثیر و چاپگر، نه به فرستنده و نه حتی به کاغذ. فقط کافی است دست خود را در جیبتان کنید. در جیب ندارترین ایرانی‌ها هم حداقل یک اسکناس پنجاه یا صدتومانی پیدا می‌شود که برای نشان دادن اعتراضشان روی آن بنویسند: «رای من کجاست؟»

چهارمین خصوصیت این رسانه غیررسمی، امن بودن آن است.

شعارنویسی روی اسکناس کم خطرترین نوع فعالیت رسانه ای است، چراکه حکومت به هیچ وجه قادر به شناسایی شعارنویسان نیست؛ شعارنویسی در خانه‌ها انجام می‌شود و اسکناسها در مبادلات روزمره به چرخش در می‌آیند. حتی اگر کسی یک اسکناس شعارنویسی‌شده هم در میان سایر اسکناس‌های جیب یا کیف پولش داشته باشد، به سادگی می‌تواند از وجود آن ابراز بی اطلاعی کند. البته واضح است که اگر تمام اسکناسهای موجود در یک کیف پول شعارنویسی‌شده باشد، صاحب کیف نمی‌تواند اظهار بی اطلاعی کند. با اندکی هوشمندی و درایت می‌تواند این فعالیت رسانه ای بدون هیچ خطری تا رسیدن به هدف نهایی دنبال کرد.

پنجمین ویژگی اسکناس، انتشار ساده آن است.

اسکناس‌های شعارنویسی‌شده را می‌توان به سادگی در مبادلات کالا و خدمات روزانه پخش کرد؛ هنگام پیاده شدن از تاکسی، هنگام خرید یک ساندویچ یا روزنامه، هنگام پرداخت قبض آب و برق، هنگام واریز قسط بانک و حتی هنگام کمک به یک مستمند می‌توان به سادگی این رسانه را منتشر کرد و در معرض دید یک مخاطب تازه گذاشت. هیچ رسانه غیررسمی دیگری را نمی‌توان به این سادگی در جامعه پخش کرد. شاید کمی خنده دار باشد اما نمی‌توان به این سادگی از اعتراض خود با «یک غریبه» سخن گفت.

ششمین ویژگی اسکناس که منحصر به فرد می‌باشد، قابلیت بازنشر آن است.

هر اسکناس روزانه در دست چندین نفر رد و بدل می‌شود. هیچ فردی اسکناسهایش را قاب نمی‌کند و یا در پستوی خانه اش نگه نمی‌دارد. همه افراد جامعه، اسکناس را خرج می‌کنند و هر قطعه اسکناس در طول روز بارها خرج و خرج و خرج می‌شود. پس اسکناس شعارنویسی‌شده برخلاف سایر رسانه‌ها که یکبار (مثل یک برنامه رادیویی) و یا نهایتا چندبار مصرف هستند (مثل روزنامه ای که توسط چند نفر خوانده می‌شود)، رسانه ای «بی نهایت بار مصرف» است.

هفتمین خصوصیت اسکناس، تیراژ گسترده آن است.

اگر تنها ده هزار نفر از معترضان جنبش سبز تصمیم بگیرند روزانه فقط روی 10 قطعه اسکناس شعار بنویسند، هر روز یکصدهزار اسکناس شعارنویسی‌شده وارد جامعه می‌شود. پس از یک ماه، حکومت با رسانه ای روبروست که با تیراژ 3.000.000 نسخه هر لحظه و هر روز، منتشر و توزیع می‌شود. جالب است که بدانید تیراژ کل روزنامه‌های کشور به زحمت به دو و نیم میلیون نسخه در روز می‌رسد.

هشتمین خصوصیت اسکناس، گریزناپذیر بودن آن است.

مخاطب این قدرت و اختیار را دارد که یک شبکه تلویزیونی را نبیند، یا صدای رادیو را در زمان پخش یک برنامه ببندد، یا از خرید یک روزنامه خودداری کند و یا به یک سایت خبری اصلا سر نزند. اما مخاطبِ «اسکناس شعارنویسی‌شده» چنین قدرتی را ندارد و به دلیل سرعت زیاد خرده‌مبادلات اقتصادی روزانه همیشه خود را در مقابل عمل انجام شده می‌بیند.

و در نهایت آخرین و مهمترین خصوصیت اسکناس، انگیزه زا بودن آن است.

یک تکه سنگ بسیار کوچک، وقتی از روی دامنه شیب دار یک کوه بلند که پوشیده از برف است، به سمت پایین غل می‌خورد، فقط در همان لحظه اول یک تکه سنگ کوچک است. این ذره هرچه که پایین تر می‌آید بزرگ و بزرگتر می‌شود و از یک تکه سنگ بسیار کوچک به یک توده بزرگ برفی که توان ویران کردن یک روستا را دارد، تبدیل می‌شود. یک اسکناس شعارنویسی‌شده، همانند همین تکه سنگ کوچک است؛ وقتی این اسکناس به دست یکی دیگر از معترضین می‌رسد او هم به جریان شعارنویسی روی اسکناسها می‌پیوندد. چراکه او هم هنوز سئوال بی پاسخ دارد و نمی‌داند که «رأی اش کجاست؟» پس با دیدن این رسانۀ سادۀ غیررسمی، تصمیم می‌گیرد به همین شیوه سئوالش را مطرح کند و به گوش سایرین برساند.

و این چنین می‌شود که حکومت پس از چند هفته بی تفاوتی نسبت به اسکناسهای شعارنویسی‌شده، ناگهان خود را معرض یک بهمن ویران کننده می‌بیند؛ بهمنی که در ابتدا یک سئوال ساده بود اما امروز به توده ای غیرقابل مهار تبدیل شده است.

[IMG_3526.JPG]

بی اعتبار شدن اسکناس‌های شعاری بلوف بود (روز آنلاین):

با وجود اين که چهار روز به پایان مهلت اعلام شده بانک مرکزی برای جمع آوری اسکناس های دارای شعارهای ضد دولت و حکومت باقی مانده قرائن نشان می دهد بانک ها امکان چنین کاری را ندارند و عملا دستور هزینه ساز احمدی نژاد برای خارج کردن اسکناس ها از دور مانند بسیاری دیگر از دستورهای وی اجرا نشده می ماند.

روزنامه تهران امروز دیروز نوشته یکی از مسئولين شعب بانك‌ها مي‌گويد: ما هم برپايه خبر‌هاي رسانه‌ها به نقل از بانک مرکزي در جريان قرار گرفتيم. البته در اين مدت مراجعه خاصي نيز به اين منظور نداشتيم و شايد تعداد مراجعان به تعداد انگشتان دست هم نمي‌رسد.

بانک مرکزي اسکناس‌هايي که روي آن نوشته، مهر يا هر‌گونه علامت اضافه وجود داشته باشد از 17 دي‌ماه بي‌اعتبار اعلام کرد اما با خونسردی و بی عملی بانک ها آشکار می گردد چنان که کارشناسان پیش بینی کرده بودند جمع آوری اسکناس های شعاردار به مانعی برخورده است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی قرار بود  دارندگان اسکناس‌هاي مخدوش شده بايد سريع‌تر با مراجعه به شعب بانک ملي در سراسر کشور درخصوص تعويض اسکناس‌هاي خود اقدام کنند. همچنين از  مردم و کسبه خواسته شده بود  از پذيرش اسکناس‌هايي که روي آن نوشته اضافه درج شده است، خودداري کنند.، عملی که بلافاصله با بی اعتنائی مردم روبرو شد چرا که بانک ها هم اعلام داشتند وسیله ای که بتوانند همه اسکناس ها را موقع تحویل بازدید کنند در اختیارشان نیست.

یک مانور بانک به شبکه دو سیما گفته بود شوخی دارید به عصر حجر برگشته ایم پس ماشین های پولشمار چه می شود. دستگاه های اتوماتیک پرداخت چه می شود آیا دستگاه ها را هم می توان جریمه کرد.

در همين حال يك منبع آگاه  به تهران امروز گفته برخلاف شرايط اعلامي بانک مرکزي درخصوص ميزان مراجعه افراد به شعب و شرايط تعويض اسکناس مي‌گويد: هر اسکناس خط‌خورده‌اي معاوضه نمي‌شود و تنها اسکناس‌هايي که روي آنها داستان‌سرايي شده يا منقش به شعار‌ها و اشکال مختلف است، قابل معاوضه خواهد بود. به همين خاطر پول قابل معاوضه به ميزان زياد يا قابل توجهي از سوي اشخاص مراجعه شده، تعويض نمي‌شود.

به گفته علی قنبری، رئیس سابق شورای پول و اعتبار، برای چاپ هر برگ اسکناس حدودا ۳۰ تا ۴۰ تومان هزینه می شود. میانگین این مبلغ ۳۵ تومان است. حالا اگر قرار باشد اسکناس های مخدوش از چرخه مبادلات روزمره مردم خارج شود و طبیعتا جایگزین شود. یعنی کشیدن یا نوشتن روی هر اسکناس از سوی شهروندان حدودا ۳۵ تومان خرج روی دست دولت خواهد گذاشت.

همه روزه اسکناس های کهنه و فرسوده از چرخه خارج میشوند و از آنها شانه های تخم مرغ و… ساخته میشود. به گفته مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی سالانه تا ۷۰۰ میلیون قطعه اسکناس در کشور امحاء می شود.  این استهلاک بیشتر به سبب نگهداری بد از اسکناس هاست. میانگین عمر اسکناس در کشور ما پنج سال است.

یک کارمند بانک می گوید اسکناس هایی را همه روزه از چرخه خارج می کنند که پاره و پوسیده باشند ولی معمولا اگر روی  اسکناسی فقط نوشته شده باشد، اما پوسیده یا پاره نباشد از دسته اسکناس برای بازیافت جدا نمیشود.اما اوایل همین ماه، واحد مرکزی خبر به نقل از مسئولین بانک مرکزی به شهروندان اخطار داد که اسکناس های مخدوش را که روی آنها نوشته شده است را سریعتر به بانک ها تحویل بدهند، چراکه به زودی(تا ۱۷ دیماه) دیگر این اسکناس ها از اعتبار ساقط خواهند شد. در آخرین آمارها، مسئولان بانک مرکزی گفته اند که حدودا یک درصد اسکناس های موجود مخدوش هستند. یک درصد ۸ میلیارد قطعه اسکناس یعنی «۸۰ میلیون قطعه اسکناس مخدوش» در چرخه مبادلاتی کشور وجود دارد.

امیر انواری روزنامه نگار محاسبه کرده برای چاپ مجدد ۸۰ میلیون قطعه اسکناس می بایست ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه شود. این هزینه جدای از هزینه شناسایی و امحاء این اسکناس هاست. همچنین سالانه بانک مرکزی ۳۰ میلیارد تومان برای چاپ اسکناس های نو هزینه می کند.

به نوشته انواری در حال حاضر حدود هشت میلیارد قطعه اسکناس در کشور وجود دارد. اگر طول هر اسکناس را به طور متوسط ۱۵ سانتی متر در نظر بگیریم، یعنی اگر این اسکناس ها را در کنار هم بچینیم مسافتی برابر یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر تشکیل خواهند داد. فاصله چابهار (جنوب شرق کشور) تا مرز بازرگان(شمال غرب کشور) حدودا دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر است، حالا اگر عرض هر اسکناس را به طور تقریبی ۸ سانتی متر در نظر بگیریم، یعنی با اسکناس های موجود در کشور می شود از شمالغرب تا جنوب شرق ایران جاده ای به  دو هزار و ۶۰۰ کیلومتر و عرض ۳۶ متر کشید.

آخرین خبر

آخرین خبر این این که بانک مرکزی برای جلوگیری از افتتضاح فاش شدن تصمیم غلط خود باز هم دست به خزانه کشور برد و مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی ایران اعلام کرد بانک ها به ازای هر برگ اسکناس فرسوده شش ریال دستمزد می گیرند.

بر اساس این خبر  بخشنامه ای دیروز صادر شده که همه بانک ها را موظف می کند برای تعویض اسکناس ها وارد میدان شوند و اسکناس‌های فرسوده و یا اسکناس‌هایی که روی آن مطالبی نوشته شده است، تحویل بگیرند.

ابراهیم درویشی افزود:‌‌ پیش از این اعلام شده بود که شعب بانک ملی سراسر کشور ملزم به دریافت این اسکناس‌ها هستند که در تصمیمی جدید مقرر شد همه بانک‌ها این اقدام را انجام دهند.
مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی ایران افزود:‌ نوشتن هرگونه مطلب روی اسکناس‌ها موجب می‌شود ضرایب ایمنی اسکناس‌ها مخدوش شود و امکان تشخیص اسکناس‌های جعلی از اصلی از بین برود. درویشی اسکناس را ثروت ملی و نگهداری خوب از آن را از جمله شاخص های فرهنگی دانست و گفت: ارزهای خارجی، عمری چند برابر اسکناس‌های ایرانی دارد و ما برای تشویق مردم به نگهداری بهتر از اسکناس کیف‌هایی تهیه کرده‌ایم که از طریق بانک‌ها تقدیم مردم خواهد شد.

بانک مرکزی اعلام نداشته است که هر چند وقت یک بار می خواهد دست به چنین کاری بزند ، چرا که پیداست بلافاصله بعد از پایان مهلت باز هم معترضان دست به کار نوشتن شعار خواهند شد.

[image107.jpg]

.

[eskenasnevisi13.jpg]

3 پاسخ

  1. میشود روی اسکناس ها به عنوان پاره های روزنامه یا رسانه نوشتاری سبز واقعیت های جامعه را به اطلاع عموم رساند. واقعیت های آماری فقر- اعتیاد- علل مرگ- خودکشی ها- نمونه های فساد اداری- اجحاف ها و غیره که تاثیر روشنگرانه دارند و ضمنن سبب انگیره مطالبات مشخص هم میشوند.

  2. eyvalah

  3. این وبسایت با عنوان چه کسی محبوب است یک نظرسنجی قرار داده که میرحسین موسوی در قسمت رهبران سیاسی جزو گزینه ها قرار داره .
    جالبه بدونید میرحسین عزیز تا به الان نفر اول در ایران و نفر ۵ م در جهان است.
    http://www.whopopular.com/Mousavi
    وقتی وارد سایت میشید بالای عکس مهندس موسوی گزینه قرمزی رو میبینید که نوشته برای رای کلیک کنید . click here to vote بعد از وارد کردن کد تصویری رای شما ثبت شده و امار دقیق رو میبینید .

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: